onsdag den 19. marts 2014

Tankespind

I de sidste måneder har mine tanker kredset usædvanlig meget om videreudvikling af haven. Ud over at det hvide rum skal færdigplantes, så skal der også etableres potage i noget der gerne skulle blive et kvadratisk rum på ca. 7 gange 7 meter. For at gøre det kvadratisk, vil jeg plante en bane , der er 1,5 meter bred og godt 7 meter langt bed med udelukkende historiske roser med bunddækkende stauder i bunden omkring de bare ben. Indtil nu har jeg været forliebt i Austin roserne, men efter at have set og ikke mindst duftet purpurviolette historiske, var jeg solgt!

Jeg har fundet en leverandør på Fyn, der hedder "Jas' roser" (www.jasroser.dk), som har et pænt stort udvalg og som sender pr. post. Men ikke mindst har han netop de roser, som jeg simpelthen bliver nødt til at erhverve mig. Hjemmesiden er ikke prangende og er næsten billedløs, men så kan man heldigvis google rosen som billede, og så bliver man straks klogere... Sidst men ikke mindst tager han blot 50 kr. for en barrodsrose. Næsten svært ikke at blive revet med, når listen er alenlang.

Har bestilt følgende, hvoraf 3 er til gave...

1 Madame Legras St. Germain
1 Madame Plantier
1 Lykkefund, som skal vokse op ad et træ.

Disse tre skal plantes i det hvide rum.

Derudover:

2 William Lobb
2 Alfred Colomb
2 Nuits de Young

Har købt to af disse, da jeg skal give en af hver i gave.

2 Erinnerung an Brod, som er vist på billedet nedenfor. Den skal vokse over en overdækket bænk i potagen.

















Derudover har jeg været ude og måle det hvide haverum op og notere de planter, der er plantet. Derefter har jeg på tegningen forsøgt at placere de planter jeg har sået og de planter der skal flyttes fra andre dele af haven.




Kunne egentlig godt tænke mig at lave det mere professionelt med et tegneprogram, men det må blive næste gang. Rummet er 13 meter langt og incl. stien i midten 6 meter bredt.

Her mod slut får I lige en bid af rummet, da de hvide krokus netop er ved at udfolde sig.


God onsdag aften :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar